Peiling & Prinsjesdag 2021

Gepubliceerd: 21-09-2021

VVD blijft de grootste partij in de peiling van Kantar, BoerBurgerBeweging (BBB) maakt opwachting in de middenmoot.

Daags voor Prinsjesdag behaalt de VVD in de Kantar-peiling ongeveer evenveel zetels als bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen 2021. De partij torent met 33 virtuele zetels nog altijd ver boven de overige partijen uit. D66, de nummer 2 van de Tweede Kamerverkiezingen, verliest enigszins en komt uit op 20 virtuele zetels. De BoerBurgerBeweging (BBB) maakt een reuzensprong en komt uit op 7 virtuele zetels. Bij het CDA halveert het aantal zetels tot 7 virtuele plekken in de Tweede Kamer.

Opvallend is dat Pieter Omtzigt, ondanks dat hij geen nieuwe partij heeft opgericht, wel meerdere keren is genoemd als mogelijke partij waar men op zou stemmen in het geval er verkiezingen zouden zijn.

Regeren op Prinsjesdag

De Tweede Kamerverkiezingen zijn inmiddels meer dan 6 maanden geleden, zonder dat er zicht is op een nieuwe regering. Het kabinet, dat viel over de Toeslagenaffaire, is nog langer demissionair. Meer dan zes op de tien Nederlanders (62%) vindt dat het kabinet destijds terecht gevallen is. Echter, ongeveer de helft van de Nederlanders (50%) heeft niet het gevoel dat er sprake is van een demissionair kabinet, maar dat er een regering is met een parlementaire meerderheid. Men vindt het terecht dat het kabinet missionair is op de coronapandemie (53%), tegelijkertijd vindt men ook dat het kabinet zich terughoudender moet opstellen bij het maken van nieuwe beleidsplannen (55%). Als het concreet wordt, geven veel Nederlanders aan dat de regering wel plannen mag presenteren voor de voor hen meest urgente zaken zoals de gezondheidszorg (75%), corona (72%), onderwijs (69%), wonen (68%) en sociale zekerheid (66%).

Een nieuw kabinet

Het vertrouwen dat er nog een (meerderheids)kabinet te formeren valt is laag. Slechts 14% heeft hier nog vertrouwen in, terwijl bijna de helft (49%) hier geen vertrouwen meer in heeft. Ongeveer een kwart van de Nederlanders ziet een minderheidscoalitie als enige oplossing om de formatie te laten slagen, een even zo groot aandeel van Nederlanders is het daarmee oneens. Ongeveer vier op de tien Nederlanders vindt een minderheidscoalitie onwenselijk, hier zijn geen verschillen naar partijvoorkeur. Ook ongeveer vier op de tien Nederlanders beschouwen nieuwe verkiezingen als enige manier om een kabinetsformatie te laten slagen. Vooral SP-kiezers (73%), en PVV- kiezers (57%) zijn hier voorstander van. Het merendeel van de VVD- en D66- kiezers willen dit niet.

Het Afghanistan-debat

Afgelopen week trad Sigrid Kaag (D66), na een motie van afkeuring, af als demissionair minister van Buitenlandse Zaken. Zes op de tien Nederlanders (62%) vonden dat zij dit diende te doen. In navolging van het aftreden van Kaag, trad ook de demissionair minister van Defensie Ank Bijleveld af. Ook hier was de meerderheid het mee eens (57%). Echter, naast het feit dat de motie van afkeuring over de militaire exit uit Afghanistan specifiek was voor deze bewindspersonen, was deze motie óók gericht tegen het handelen van het hele kabinet. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan dat demissionair minister-president Mark Rutte óók had moeten aftreden. Niet verwonderlijk, het zijn vooral GroenLinks- (68%), PVV- (67%), SP- (67%) en PvdA-stemmers (59%) die dit in meerderheid vinden, al is 42% van de D66-stemmers ook voorstander. Slechts 8% van de VVD-stemmers vinden dat óók Mark Rutte zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen en had moeten aftreden.

Kijk voor meer details over de zetelverdeling, het Afghanistan-debat en de onderwerpen waar een nieuw kabinet in zou moeten investeren of op juist op zou moeten bezuinigen in het rapport 'Kantar Public - peiling Prinsjesdag 2021'.

Meer weten?

Manuel Kaal