Koninklijke Landmacht en publieksmanifestaties
Op zaterdag 13 mei 2017 organiseerde de Koninklijke Landmacht de Landmachtdagen. Het doel van deze dagen is om het Nederlandse publiek kennis te laten maken met de werkzaamheden van de Landmacht. De Landmachtdagen sluiten traditioneel af met publieksmanifestaties verspreid over 12 locaties in het land, bestaande uit shows, demonstraties, herdenkingen en patrouilles.
Evaluatie met innovatieve onderzoekstechnieken
In opdracht van de Koninklijke Landmacht heeft Kantar Public de publieksmanifestaties op de 12 locaties geëvalueerd. Zowel bezoekers als voorbijgangers zijn ondervraagd. Het onderzoek is op een innovatieve manier uitgevoerd, door face-to-face-interviews te combineren met ‘in-the-moment’-technieken.
Op elk van de locaties waren interviewers aanwezig, maar werden bezoekers ook getarget via WIFI- en GPS-technieken. Zij ontvingen ‘in-the-moment’-een uitnodiging voor het onderzoek op hun smartphone. Het combineren van deze technieken leidde enerzijds tot een hoge respons, anderzijds tot een meer diverse – en daarmee meer representatieve – onderzoeksdoelgroep.
Spontaan vs. gepland bezoek
Uit het onderzoek blijkt circa 80% van de bezoeken gepland is en 20% spontaan (‘er toevallig langsgekomen en naar binnen gelopen’). De manifestaties worden positief gewaardeerd (gemiddeld 7.6). Spontane bezoekers geven een even hoge waardering dan geplande bezoekers, alleen is het effect van de Landmachtdagen groter onder de spontane bezoekers. Zij worden vaker verrast, zijn meer te weten gekomen en hebben vaker een positievere indruk gekregen. Voorbijgangers die niet naar binnen zijn gegaan, geven als belangrijkste redenen dat ze geen interesse of tijd hadden.